Författare: Tomas Kindenberg

Förlag: Zoo Publishing

Utgivningsår: 2012

Sidantal: 72

Betyg: 4/5

Recensions-ex: Ja

Tomas Kindenberg debuterade 2006 med Kan du inte bara vara pinsamt tyst. Nu kommer uppföljaren: Humoristen. Återigen är texterna korta. Återigen är kärlek, död och humor återkommande teman. Återigen liknar det inget annat.

Humoristen är en micronovellsamling, alla, vad jag kan utläsa i alla fall, med en man i huvudrollen. Men de är skrivna i jag-form och det skulle nog kunna vara fel av mig att bara anta att alla är män. Men jag läser det så. 34 mircronoveller om märkliga män. 34 briljanta micronoveller.

Låt oss först prata om själva formen och formgivandet, som är makalöst. Det är en så förjordat snygg bok att jag vet inte vad. Ingenting har lämnats åt slumpen och varje novell har en illustration. En numrering gjord i bläckblå vattenfärg som får mig att dra tankarna till Rorschachtestet, ett test som säkerligen många av huvudkaraktärerna i böckerna skulle behöva göra för övrigt. Boken har innehållsförteckning, vilket inte är så värst ovanligt i novellsamlingar visserligen, men den har också, vilket jag uppskattade otippat mycket, numrering i förhållande till totalt antal sidantal. Alltså istället för att det står 14 längst ned på sidan står det 14/72. Så man hela tiden vet hur nära slutet man är. Mycket fint, hela boken är fulländad i det begreppet, från färgsättning till papperskvalitet.

Och att skriva micronoveller, istället för tillexempel vanliga noveller eller en hel roman, gör Tomas Kindenberg med bravur. Det må vara märkliga män, med märkliga funderingar, men det är dessutom också alltid intressant och läsvärt. Vem är det som är konstig nu och titelnovellen Humoristen tillexempel, är båda korta små mästerverk. Och detta händer om och om igen. Det kanske inte är nyspakande, det påminner faktiskt väldigt mycket om Dan Rhodes Anthropology, som på svenska gavs ut som Skeppsbrott för några år sedan, även om den fokuserade mer på just kärleksrelationer och ibland var fylld av en ömhet som Humoristen saknar. Men vi kan utse dem till litterära syskon eller kusiner, släktskap finns i alla fall.

Och Humoristen då, som vad jag förstått skall komma ut idag, är en mycket bra bok om man vill börja läsa novellsamlingar men inte vet var man skall börja, eller om man vill läsa något bra, nutida och svenskt, eller om man bara vill läsa något genialiskt och kort. Så skaffa er denna, den är som gjord för sommardagar, oavsett om det stormar eller solen lyser i ögonen.

0 thoughts on “”Och när du lämnar mig nu är det humor på så många sätt du aldrig kommer att förstå.”